Campania inițiată de un anumit brand – același care a vuit și răsvuit anul trecut (după cum mă și așteptam) mai ales la festivaluri (mai puțin în alte sensuri) – e pe mare val (anticipez o nouă serie de premii în 2012, asta dacă nu vine sfârșitul lumii între timp). Ea pare a fi foarte apreciată în rândul listei mele de facebook. E vorba de campania care îndeamnă oamenii să creeze conținut/căutări web care să schimbe rezultatele căutărilor google despre români.
Îmi pare rău, nu pot să ader la asta. Este o expresie atât de vie a complexelor naționale pe care mi-ar plăcea să le văd mâncate de ciori încât nu pot să iau parte la ea. Dacă strig sus și tare că sunt deștept, creativ și minunat, asta nu mă va face altfel decât lăudăros, complexat, încercând prea mult – înțelegeți? Ca să par deștept, creativ și minunat nu trebuie decât să FIU deștept, creativ și minunat și să MĂ SIMT deștept, creativ și minunat. Și frumos.
Veți spune – da, dar dacă noi nu facem ceva, atunci cine? De acord! Dar hai să facem, nu să scriem despre asta!(sau să căutăm pe google).
Campania mizează pe aceste complexe exact așa cum a făcut-o și sor-sa anul trecut. Se vede însă că oamenii au învățat ceva – n-au mai făcut din brandul lor un inamic (au văzut că asta nu e totuși o idee bună decât pe covor la festival) ci au făcut din scandalurile europene legate de români inamicii neamului. Și împreuna, uniți împotriva unui dușman comun… să dăm năvală la cumpărat/cunoscut/apreciat ciocolată națională (într-o discuție de la effie, unde campania de anul trecut nu avea ce căuta, să fim serioși, ni s-a arătat că nu e relevantă scăderea vânzărilor – campania a fost eficientă pentru că a avut doar obiective de brand – pe care și le-a atins (?!) ). E o tactică știută – oamenii nu sunt niciodată mai puternici decât atunci când se unesc împotriva unui dușman comun. Vrei să creezi echipă? Creează un inamic! E, însă, la fel de adevărat, că veridicitatea echipei, idealurile comune, se destramă, își dovedesc falsitatea, atunci când inamicul dispare sau e anihilat. Oamenii încep iar să se atace unul pe celalalt, să se sape, să lupte pentru putere etc. Exact asta s-a întâmplat ante/post era ceaușistă. Când oamenii aveau o ură comună erau mai uniți, se ajutau, erau comunități, prieteni (exemplu – vecinii de scară). Când inamicul a dispărut, fiecare și-a dat arama pe față. Prietenia nu era sinceră, era doar un mecanism de apărare…
Acum câteva zile cântam împreună cu Sound pe străzile din Basel. Lumea se strângea, zâmbea, se legăna pe muzică și întreba – cine sunt ăstia? Și aflau – din flyerele împărțite de băieții de la Mannerstimmen – că suntem un cor din România, din București, că muzica pe care o aud e românească, ca și limba de neînțeles, care însă sună foarte frumos. Pe flyer scria că urmează să avem un concert, programul concertului și așa mai departe. Nu scria nicăieri ,,românii sunt al dracului de talentați la muzică!”. Nu mergeam pe stradă purtând tricouri pe care scria ,,we are romanians and we can sing”.
Disclaimer ***Recunosc, mecanismul mi se pare foarte deștept – să creezi singur/într-un efort colectiv content astfel încât să schimbi rezultatul căutarilor mi se pare o chestie foarte mișto, o idee excelentă. Din păcate nu pot fi de acord cu mesajul.
E un nene, îl chema Nicolae Iorga – îl știți! (credeam că e Preda, dar google zice altfel. Acum depinde și cine a influențat google :))) ). E, el zicea așa: ,,numai proștii se grăbesc să arate cât sunt de deștepți”.I-am spus treaba asta în clasa a 8-a cuiva (da, știu, eram deep încă de la vârste fragede).
Și o mai zic și acum.
L.E. încercați să căutați și alte neamuri pe google și o să înțelegeți niște lucruri. Cum ar fi, de exemplu, că veștile proaste circulă în general mult mai repede decât cele bune. Oooofofof, ce ne place să manipulăm.
Oamenilor, schimbați-vă, faceți lucrurile altfel, gândiți altfel și atunci lumea va vedea cum sunteți (dacă chiar asta este atât de important). Nu în ultimul rând lăsați dracului complexele astea naționale! Ele hrănesc toate subiectele de gen și tot ele vă fac vulnerabili la campanii comerciale cu țintă la locul în care vă doare cel mai tare…